kunsthandel
meijer

A

 

Josef Albers
Allan d’Arcangelo
Arman
Hans Arp
Richard Artschwager
Eduardo Arroyo
Bernard Aubertin

B

 

Joost Baljeu
Vanessa Beecroft
Werner Berges
Joseph Beuys
Peter Blake
Alighiero E.  Boetti
Daniel Buren
Jean-Marc Bustamante

C

 

Enrico Castellani
Christo

John Chamberlain
Jan Cremer

D

 

Gene Davis
Sonia Delaunay
Jan Dibbets
Jim Dine
Marcel Duchamp
Marlene Dumas

E

 

Ronald Edens
Max Ernst
Erró

F

 

Eric Fischl
Lucio Fontana

G

 

Nan Goldin

H

 

Richard Hamilton
Jan Henderikse
Jeroen Henneman
Tanimura Hiromi
David Hockney

I

 

Robert Indiana

J

 

Jasper Johns
Allen Jones
Donald Judd

K

 

Ferdinand Kriwet
Howard Kanovitz
Elsworth Kelly
Yves Klein
Milan Knizak
Jiri Kolár
Jeff Koons
Willem de Kooning
Joseph Kosuth
Jannis Kounellis

L

 

Marie-Jo Lafontaine
Sol Lewitt
Roy Lichtenstein
Richard Long<br>Dieter Lott
Wolfgang Ludwig

M

 

Heinz Mack
Robert Mangold
Agnes Martin
Robert Mapplethorpe
Mario Merz
Robert Morris

N

 

Kenneth Noland

O

 

Claes Oldenburg
Josef Ongenae
Dennis Oppenheim

P

 

Julio Le Parc
Eduardo Paolozzi
Ott Piene

R

 

Mel Ramos
Robert Rauschenberg
Man Ray
Martial Raysse
Larry Rivers
James Rosenquist
Ed Ruscha

S

 

Rob Scholte
Jan Schoonhoven
Han Schuil
Richard Serra
Cindy Sherman
Robert Smithson
Daniel Spoerri
Jesús Rafael Soto
Klaus Staudt
Saul Steinberg
Frank Stella

T

 

Luc Tuymans

V

 

Ben Vautier
Helen Vergouwen

W

 

Andy Warhol
Tom Wesselmann

Andy Warhol

biography X

Andy Warhol, Kimiko

Kimiko, 1981, screenprint on stonehange paper,
91,4 x 91,4 cm, 250/250

Ask for more information






In de jaren zestig startte Warhol met het op groot formaat schilderen van beroemde Amerikaanse producten als Campbell's-soepblikken en Coca-Cola-flessen. Hij wist de invloedrijke galeriehouder en kunstverzamelaar Leo Castelli te interesseren voor zijn werk. Hij ging de zeefdruktechniek gebruiken, om niet louter kunst te maken met alledaagse commerciële massaproducten als motief, maar om zelfs zijn eigen kunst als massaproduct te creëren. Warhol wilde het liefst een emotieloze machine worden. Hij stelde zich op als chef van een team van kunstarbeiders die zich bezig hielden met het maken van zeefdrukken, films, boeken en tijdschriften. Dit team was actief in een studio in de buurt van Union Square in New York. De studio werd the Factory genoemd omdat er werkelijk een productielijn van schilderijen in gehuisvest was. Deze studio groeide uit tot een ontmoetingsplaats voor artiesten, homo's, travestieten, junks en fotomodellen. Iedereen met enige artistieke pretentie was er welkom.

De oorspronkelijke Factory was gevestigd in een oude pettenfabriek op 231 East 47th street (vierde verdieping). Na een aantal jaren verplaatste Andy Warhol zijn entourage naar een kantoorpand aan de overkant van de straat; 33 Union street West (zesde verdieping). Deze tweede Factory werd door Warhol zelf the Office genoemd want er was niet uitsluitend een atelier gevestigd, maar ook de redactie van het door Warhol opgerichte blad Interview. Warhol werd in de jaren van de Factory wereldwijd bekend met zijn zeefdrukken. Hij maakte zeefdrukken van elk onderwerp dat zich ervoor leende.

Warhols oeuvre baseert zich grotendeels op de Amerikaanse populaire cultuur. Hij schilderde en tekende bankbiljetten, stripafbeeldingen, voedsel, vrouwenschoenen, beroemdheden en alledaagse objecten. Voor hem vertegenwoordigden deze motieven de Amerikaanse culturele waarden.